Røntgen HD/AD

røntgenbilde av hund

Hvis du har behov for røntgen kan vi tilby dette. Alle hunder som bor i Norge skal røntges i Norge og avleses av NKK.

Hofteleddsdysplasi (HD) og albueleddsdysplasi (AD)

Vi tilbyr røntgenfotografering av HD og AD. Det anbefales å sjekke for HD og AD på alle store raser, da det er disse som er mest utsatt.

HD står for hofteleddsdysplasi. Dette er en arvelig lidelse der øverste del av lårbenet (lårhodet) ikke passer inn i hofteskålen. Det fører til slitasje i leddet og kan på sikt gi betennelse, forkalkninger og smerter i hoftene. HD graderes fra A til E der A og B regnes som HD-fri og E er sterk grad av HD.

AD står for albueleddsdysplasi. Det er en fellesbetegnelse for flere ulike utviklingsfeil i albuen. Ofte er brusken i albuen involvert. I noen tilfeller kan brusken i albuen få løse biter som vil lage betennelse og smerter i albuen. Slike biter kalles osteochondrose (OCD) og må fjernes kirurgisk. Detter er arvelig.

Sertifisering

På klinikken har vi veterinærer som har tatt kurs for HD-/AD- røntgen og dermed kan ta bildene. Men selve avlesingen foregår hos NKK – de eneste som kan gi en offisiell avlesning av bildene i Norge.

Hvor gammel må hunden være?

Ved HD-røntgen må hunden være 12 måneder gammel (18 måneder for større raser). Ved AD må hunden være minst 12 måneder uansett raser. Der ønskes at bildene tas ved denne tiden ettersom de kan få aldersbetingede forandringer i leddene som gjør avlesing vanskeligere.

Hvilke krav stilles?

Ved behov for røntgenbilde stilles et krav om at hunden må sove. Detter fordi hunden må ligge på ryggen, slappe av i muskulaturen og strekkes godt ut for å få en riktig posisjon. I tillegg må den ha en mikrochip.

Det anbefales å ta kontakt med NKK for å ha betaling i orden samt skrive ut en eiererklæring som da tas med til veterinær. Da er alt i orden og kan sendes inn umiddelbart.

Del med andre!