Vaksinering

vaksinering av hund

Vi tilby vaksinering av dine dyr. Når det gjelder vaksine for hund og katt vaksinerer vi mot de mest utbredte og farlige smittesykdommer.

Vaksinering av Hund

Valpesyke

Valpesyke- er en virusinfeksjon som smitter mellom hunder fra ulike omgivelser der en syk hund har vært. Det er en alvorlig sykdom, ofte med dødelig utfall. I Norge er den heldigvis sjelden da de fleste hunder blir vaksinert for den.
Ser du at hunden får høy feber og rennende nese og øyne kan dette være symptomer. Videre hoste, oppkast og diaré, fortykket hud på snute og tredeputer. Senere i forløpet kan det oppstå hjernehinnebetennelse med kramper, lammelser og stivhet, samt lys- og lydfølsomhet.

Kennelhoste

Kennelhoste- er samlebetegnelsen for flere smittsomme luftveisinfeksjoner hos hund. De vanligste er parainfluensa, canine adenovirus og type 2 bordetella.
Er hunden smittet ses det i løpet av en ukes tid. Det høres da en voldsom, høylytt og hul hoste. Mange kan tro at det sitter fast noe i halsen. I de verste tilfellene kan hunden brekke seg og kaste opp slim. Utenom dette vil hunden virke ganske frisk, men feber kan inntreffe.
Kennelhoste spres gjennom lufta av andre hunder og indirekte via matskåler, leker etc. Risikoen for smitte er størst der mange hunder er samlet, som i en hundepark eller kennel.

Det anbefales å vaksinere årlig for disse sykdommene.

Parvo-virus

Parvo-viruset er lite utbredt i Norge da de fleste hunder her er vaksinerte og den beskytter bra mot smitte. Viruset kan gi alvorlig infeksjon som kan være livstruende- spesielt hos unge individer. Symptomer kan være høy feber, kraftig nedsatt allmenntilstand, heftig oppkast og spesielt blodig diaré. Viruset kan overleve flere år i miljøet, så det er viktig å vaksinere hunder som ikke er mye i kontakt med andre hunder.

Det anbefales å vaksinere hvert 3.år for denne sykdommen.

Hepatitis Contagiosa Canis (HCC)

Smittsom leverbetennelse- er en betennelse som oppstår i leveren, også kalt HCC (Hepatitis Contagiosa Canis) og er forårsaket av et virus. Det er en sykdom som er uvanlig i Norge siden de fleste vaksineres mot den. Det er veldig viktig å vaksinere, da dette viruset er svært motstandsdyktig!
Feber, og symptomer som magesmerte, oppkast og diaré er vanlige tegn. Slimhinner i munn og øyne kan bli bleke og gule og alvorlig øyeinfeksjon kan oppstå.

vaksinering av katt

Vaksinering av katt

Kattepest-parvovirus (FPV)

Kattepest-parvovirus (FPV) er en infeksjon som rammer kattens mage og tarm. Kan være potensielt livstruende, spesielt for unge individer. Dessverre er denne infeksjonen relativt vanlig i Norge da ikke alle blir vaksinerte. Viruset er svært motstandsdyktig og kan leve flere år i miljøet. Derfor anbefales det at innekatter også blir vaksinerte da eier kan ta med viruset hjem på klær og sko.

Symptomer er høy feber, kraftig nedsatt allmenntilstand, intensive brekninger, blodig diare og buksmerter. Smitten spres allerede før symptomene inntreffer. Ved mistanke om parvosmitte er det svært viktig med hygienen for å minimere smitterisiko samt at katten ikke kommer i kontakt med andre katter eller får gå ute.

Det anbefales å vaksinere hvert 3. år for dette viruset.

Katteinfluensa

Katteinfluensa (FCV og FHV) er en relativt vanlig sykdom hos katt og det er de øvre lufteveiene som rammes. Risikoen for smitte er størst der mange katter lever sammen. Eldre, unge, uvaksinerte katter og katter med nedsatt immunforsvar rammes oftere.
I de fleste tilfeller skyldes sykdommen en virusinfeksjon med Herpes- eller Calicivirus. Chlamydia og Bordetella er andre organismer som også kan gi katteinfluensa.

Symptomene kan være alt i fra milde og forbipasserende til svært alvorlige. Kliniske symptomer inluderer nysing, neseflod, rennende øyne, nedsatt appetitt, feber og nedsatt allmenntilstand. Sår i munnen, hoste, sikling og sår på hornhinnen kan også forekomme. Kroniske skader kan oppstå i nesehulen og symptomene kan komme tilbake etter at katten er frisk. Har katten noen av disse symptomene og det ikke går over anbefales det å oppsøke veterinær.

Det anbefales å vaksinere hver år for denne sykdommen.

Del med andre!